Wie ben ik?

Pagina

English biography below

Mijn naam is Femke Cools, moeder van twee zoons, kunstliefhebber en anglofiel, en leraar primair onderwijs, met een bijna ongeremde passie voor het (montessori)onderwijs. Ik prijs mij gelukkig met een brede ervaring als groepsleerkracht in alle groepen van het basisonderwijs. Daarnaast genoot ik ook van mijn functie als ICT-coördinator. De laatste jaren werkte ik op Montessori Nijmegen. Momenteel werk ik bij de Onderwijscoöperatie. Want naast dat ik het heerlijk vind om met kinderen te werken, werk ik ook graag met en voor collega’s aan mooi, waardevol en levend onderwijs. Dat doe ik als Leraar van het Jaar 2014 bij de LerarenKamer, van waaruit ik onze projecten voor Startende leraren leid. Mijn werk voor de Onderwijscoöperatie richt zich daarnaast op ambassadeurswerk i.h.k.v. het Lerarenregister en ik ben juryvoorzitter PO voor het LerarenOntwikkelFonds. De afgelopen twee jaar ben ik tevens werkzaam geweest als montessorispecialist en trainer bij inspiratiebureau AVE.IK. Ik praat graag over goed en modern onderwijs om anderen te inspireren, maar in de eerste plaats om zelf te leren: mijn ideeën over onderwijs toetsen aan de meningen en ervaringen van anderen en mij zo te kunnen blijven ontwikkelen als mens en professional.

Montessori-onderwijs was voor mij al een verademing vergeleken bij het reguliere waar ik startte. Moeilijk om met mijn visie van leerkracht als coach en steigerbouwer het reguliere klaslokaal in te rollen, waar ik toch eigenlijk het rooster en de methodes diende te volgen en met mij dus ook de kinderen. Het klopte niet.Toen de Montessori-opleiding en de Montessori basisschool en ik voelde ruimte en met mij dus ook de kinderen. Maar onze wereld en samenleving verandert. En met haar dus ook onze kinderen. Meer dan ooit moet de leerkracht naast onderwijzer, ook coach zijn en het kind volgen: de talenten, de leerbehoeften, de hulpvragen moeten centraal staan.

Ik ga heel graag in gesprek over goed onderwijs. Over wat goed is voor onze kinderen. Over wat zij nodig hebben voor onze steeds maar onzekerder wordende toekomst. Over wat dat betekent voor leerkrachten. (De omgeving van) het kind verandert en met hem/haar dus hopelijk ook de leerkracht. En wat na 100 jaar nog steeds geldt: ZIE het kind als leerKRACHT! “In het kind is een zeer prompte onderwijzer. Hij is het die (…) resultaten in het kind bereikt (…). Het kind is geen leeg vat, dat alles wat hij weet dankt aan ons, die hem ermee opvulden. Neen, dit kind is de bouwer van de mens. (…) Het is het kind zelf dat al deze dingen doet.“ (Montessori, M., Aan de basis van het leven – De absorberende geest)

Dus VOLG het kind: daar liggen de antwoorden!

LinkedIn: femke-cools

Onderwijslinksite: Netvibes

English biography

My name is Femke Cools, mother of two sons, art lover and anglophile and a primary school teacher with an almost unrestrained passion for (Montessori) education. I have been teaching ages 4 to 12 the last couple of years at Montessori Nijmegen, where I also was ICT-coordinator. Currently, I am working for the Education Cooperative on several themes, such as projects for teachers in the induction phase, informing teacher about the Teacher Register and leading the jury of the Teacher Development Fund. For, apart from my passion for working with children, I also love working on beautiful, meaningful and ‘living’ education, together with and for colleagues. I am an ambassador for primary education, being Teacher of the Year 2014. The last two years I also worked as a montessori specialist and teacher trainer at AVE.IK – Inspiration in education. I love talking about good and modern education to inspire others, but mainly in order to vent my ideas on education to critical friends and colleagues and ask for the feedback I need to keep learning and to develop both personally and professionally.

Montessori teaching was a relief compared to whole-class teaching. It was hard to work at traditional schools where whole-class instruction was the basis of teaching, whereas my approach was more individual, coaching children and building scaffolds. Following the obligated timetable and teaching methods did not feel right; neither for me, nor for the children. Being a montessori teacher gives me the space both the children and I need. Our world is changing. And with it, our children. Now, more than ever, teachers should not only teach, but also coach and follow the child: recognise and encourage their talents, know about and focus on their individual educational needs.

I need the permanent dialogue on good education. To talk about what is right for our children. About what they need for our uncertain future. About what this means for teachers. The (environment of the) child is changing rapidly and, hopefully, with it, the teacher. And after 100 years still, this stays important: SEE the child as a teacher: “Within the child there is a very prompt teacher. It is he who (…) achieves results (…). The child is not an empty barrel that owes its knowledge to us, who filled it up. No, this child is self-constructing. (…) It is the child himself that does it all.” (Freely translated from Montessori, M., Aan de basis van het leven – De absorberende geest (The absorbent mind)).

So FOLLOW the child: it has the answers!

LinkedIn: femke-cools

Education links: Netvibes

Advertenties

3 gedachtes over “Wie ben ik?

  1. Vandaag sprak je in Driebergen. Een krachtig en geloofwaardig verhaal, wánt authentiek en (hoe goed doordacht ook) tóch recht uit het hart. Wat mij betreft overtrof je daarmee in strekking en bedoeling de twee verhalen van de professoren. Je was duidelijk: zorg als schoolleider dat je mensen gezien worden én aanvaardt wie ze zijn, zoáls ze zijn. Daarin verschillen leerkrachten en kinderen niet, ze verwachten beide dezelfde attitude en respect. Mooi om dat zo weer eens kort maar krachtig verwoord te horen. Heel goed gedaan. Hoop dat je leraar van het jaar wordt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s