Oproep aan de gelukkige leider

Standaard
Image credit: Takashi Hososhima

De gelukkige leerkracht, dáár draait het om. Voel je passie, ontdek je kracht en weet zo anderen te inspireren. Waar ben je trots op? Laat het zien!

Zet je klaslokaal open en nodig ouders en collega’s uit in de klas. Laat zien wie je bent, waar je voor gaat en waar je voor staat. Dat wat jij doet in je klas, daar heb jij over nagedacht. Maar sta ook open voor feedback. Wees niet bang voor kritische vragen, want ze houden je scherp. Omarm die feedback die jou verder helpt in je ontwikkeling. Want jouw ontwikkeling is belangrijk. Je wilt je leerlingen graag zien ontwikkelen. Dus wees het goede voorbeeld.

Wees niet alleen een voorbeeld voor je leerlingen, maar betrek ze ook in je onderwijs. Samen optrekken om je onderwijs passender, sterker en innovatiever te maken. Betrek ze bij het groepsproces, bij hun eigen leerproces, maar ook bij jóuw leerproces. Geef ze de ruimte om te leren, maar gun vooral jezélf die ruimte ook. Vraag feedback, zodat je de volgende dag weer beter weet hoe je verder kunt gaan.

Volg je leerlingen, zij hebben vaak het antwoord. Weet je even niet hoe je een leerling verder kan helpen? Vraag het! Een leerling weet veel, in de eerste plaats over zichzelf, dat wat hem bezighoudt, wat hij nodig heeft, zijn motivatie, leerstijlen. Is de relatie met de groep verstoord? Vertel de leerlingen wat dat met je doet en geef aan dat je ze zo hard nodig hebt om samen weer verder te kunnen gaan. Wees open en eerlijk, wees jezelf, en leerlingen zullen je helpen.

Leerlingen zijn je spiegel. Durf er in te kijken en je groeit. Die lerende leerkracht, die genietende, gelukkige leerkracht. Jij. Daar draait het om.

Op de vakjurydag voor Leraar van het Jaar 2014, was dit mijn statement. Het gaat in wezen over allen die leidinggeven in het onderwijs. Niet alleen leerkrachten, maar ook schoolleiders en bestuurders. Als ik stilsta bij mijn eigen rol als leider in het onderwijs – leidinggeven aan mijn leerlingen – dan is dit de leider die ik wil zijn:

de gelukkige leider, die geniet van zijn vak;
de lerende leider, die zich blijft ontwikkelen;
de eerlijke leider, die open is en zichzelf;
de luisterende leider, die luistert zonder verborgen agenda;
de observerende leider, die kijkt zonder oordeel;
de begeleidende leider, die coacht en helpt;
de bemoedigende leider, die steunt en complimenteert;
de vertrouwende leider, die de nodige ruimte geeft;
de sturende leider, die helpt bepaalde nodige grenzen te bewaken.

Als ik als leerkracht tot bloei wil komen, heb ik mijn leidinggevende nodig, zoals een kind zijn leerkracht nodig heeft.

Ik wil in de eerste plaats gezien worden. Gewoon, een beetje aandacht in de wandelgangen. Kom er maar eens bij zitten in mijn klas. Maar dan zónder dat het voelt als het verplichte klassenbezoek voor het functioneringsgesprek. Nee, gewoon, omdat je nieuwsgierig bent naar wat ik doe met mijn leerlingen.

Ik wil ook graag gehoord worden. Ik wil kunnen vertellen wat mij bezighoudt, wat mij zorgen baart, maar ook waar ik goed in ben, waar mijn kracht zit, welke talenten ik heb, zodat je dat weet. Zodat ik daar iets mee kán en ook mag gaan dóen binnen de school.

Ik wil natuurlijk serieus genomen worden. Ik wil mee kunnen denken in dat wat onze school de onze maakt. Want de school is van ons allemaal. We doen het samen, anders wankelt onze minimaatschappij.

Ik realiseer mij dat ik een leerkracht ben met een ongeremde passie voor mijn vak. Dat ik een leerkracht ben die altijd op zoek is naar hoe de dingen beter kunnen, hoe ik mijzelf zó kan ontwikkelen dat ik nóg beter kan aansluiten bij mijn leerlingen en ze nóg beter de ruimte kan geven om hun eigen kracht te vinden en hun talenten te kunnen ontwikkelen. Ik weet dat ik waarschijnlijk bij een bepaalde minderheid hoor. Die leerkrachten die veel lezen, praten en schrijven over onderwijs en daar volop energie van krijgen. Die leerkrachten die wellicht niet eens merken dat er zoveel uren in onderwijs gaan zitten. Die continu zoeken naar mogelijkheden en nieuwe uitdagingen, die constructief met hun leidinggevenden meedenken op weg naar beter onderwijs.

Maar er zijn écht méér leerkrachten te bereiken. Ook zíj kunnen openstaan en ervoor gaan. Je moet ze alleen wél het vertrouwen geven. En ze de ruimte geven voor hun passie, hun kracht en hun talent. En ze ook de tijd gunnen om zich te ontwikkelen, zich te kunnen aanpassen aan dat wat toch écht soms moet. Die bepaalde kaders en grenzen die er toch écht moeten zijn in een schoolorganisatie. Maar zorg dan – om af te sluiten met een van de principes van mijn heldin Maria Montessori – zorg dan voor vrijheid,
vrijheid ín gebondenheid.

Dit was mijn verhaal op de conferentie van NIVOZ ‘Leider zijn in het onderwijs’, op
24 september 2014.

14 suggeties bij “Oproep aan de gelukkige leider

  1. Femke wat een krachtig statement. Een juf die weet waar ze het over heeft en naar op weg is. Ik ontmoette je een paar dagen voor de verkiezing bij het NIVOZ waar je deze inspirerende woorden sprak. Ik dacht toen, hier staat de nieuwe leraar van het jaar. Gefelicieerd met deze prachtige waardering en veel wijsheid toegewenst nu de ogen ( nog meer) op je gericht zullen zijn.
    Tijn Nuyens stichting Duurzaam Leren.

  2. Jet Hangelbroek

    Gefeliciteerd Femke, Leraar van t jaar! Je hebt t verdiend, zo blijkt ook uit dit schitterende statement. Ik wens je nog heel veel inspiratie en impact toe. En voor nu: genieten!
    Jet

  3. Anne Marie Beeren

    Beste juf Femke,
    Mooi om te lezen, een hart onder de riem, dankjewel! Niet alleen wát je zegt, maar ook dát je zo open zegt wat je denkt, voelt en wilt.
    Zoals een leerkracht de kinderen en de leidinggevende nodig heeft om tot bloei te komen, zo heeft de leerkracht ook de ouders nodig… en vice versa.
    Ik weet zeker dat er ook nog veel valt te winnen op het nog redelijk onontgonnen terrein van het echte ‘gesprek’ tussen ouders en school.
    Op de onbevangen, elkaar uitnodigende en ondersteunende wijze zoals jij beschrijft, wens ik ook de relatie ouders-leraren toe. Opvoeders en onderwijzers samen rondom het kind! Vanuit onze gezamenlijke passie: liefde voor het kind, voor ontwikkeling, voor leren, voor aandacht, voor geluk!
    Hartelijke groet, Anne Marie, een moeder.

    • Beste Annemarie,

      Bedankt voor je mooie reactie. Heel leuk om een ouderstem te horen! Zelf ben ik ook moeder van twee. Goed samenwerken met ouders is noodzakelijk. Ik heb jullie ook echt nodig om de kinderen goed te leren kennen en te begrijpen, zodat ik mijn onderwijs weer beter kan afstemmen. Ik zie het als een sterke drie-eenheid: kind-ouder-leerkracht. We hebben in wezen allemaal maar twee wezenlijke doelen: dat het kind gelukkig is en dat het zich ontwikkelt!

Plaats een reactie